Algemeen
Als bezitter van een Olympus systeemcamera kwam ik tijdens mijn zoektocht naar een gepaste training om een betere hobbyfotograaf te worden in contact met enkele cursussen en opleidingen die me voorgesteld werden.
Het verwonderde me dat er reacties van gerenommeerde instellingen tussen zaten zoals
“… maar je zal snel merken dat er enkele minpunten verbonden zijn aan uw toestel …”
me erop attent makende dat de spiegelreflexcamera nog altijd als het neusje van de zalm beschouwd wordt door menig traditiegetrouw Canon of Nikon bezitter, deze twee om de meest traditionele merken van spiegelreflexen te noemen.
Een systeemcamera’ is ‘tweederangs’ en compact camera’s, dat komt zelfs niet in de gedachtengang van een 'die hard' voor. Een compact is beneden alle waardigheid om te vermelden want zo een 'ding' is alleen maar goed voor de ‘schroothoop’.
Wanneer je op de cursussen geen spiegelreflex uit je fototas kan toveren heb je geen enkele kans om als volwaardig hobbyfotograaf bestempeld te worden.
Hoe ik erover denk? FOUT, helemaal fout.
Ik geloof er sterk in dat in de nabije toekomst de spiegelreflex zijn pluimenkleed zal moeten afleggen voor de systeemcamera en dat we binnen x aantal jaren wellicht uitsluitend een systeemcamera of compact zullen gebruiken. Inmiddels, anno 2023, lijkt het voor velen al een feit ! De nieuwe fotografisch-elektronische technieken die dag na dag met grof geschut de fotografie wereld belagen, zullen binnen enkele jaren van iedere amateur een bijna-beroeps maken. Wat blijft dan nog om het onderscheid te maken tussen een technisch perfecte en een perfect ‘mooie’ foto? Juist, de keuze van de opname en de bijbehorende compositie. Want die twee kan de techniek nog niet overbruggen.
Dus dames en heren cursusbouwers, schenk de nodige aandacht aan de systeemcamera en schop de spiegelreflex van zijn meer en meer wankel piëdestalletje om plaats te ruimen voor de toekomst.
En … schenk terug meer tijd en aandacht aan KEUZE en COMPOSITIE.
Fotografen, pro's en hobby's, kijk om je heen en leg vast wat je mooi en interessant vindt.
Ken je de beste lens die er bestaat? Ik wel, ons oog.
En de beste beeldenvanger die we ons kunnen indenken? Ons netvlies.
Noem het meest gebruikte opslagmedium voor gegevens? Onze hersenen.
Wat is dan momenteel het optimale fototoestel? Juist, de mens zelf met zijn oog, netvlies en hersenen.
Wanneer ik dit overschouw zie ik het fotomaterieel als volgt evolueren. Waarschijnlijk niet binnen de volgende 10 jaar maar misschien wel binnen 50 en wellicht binnen de 100 jaar.
De fabrikanten van lenzen zijn op zoek naar ‘de’ lens die het menselijke oog benadert. Eentje dat door elektronische pulsen kan samentrekken tot de gepaste ronding voor de scherpste scherpte te realiseren. En waarom geen 2 (oog)lenzen op één en hetzelfde toestel om een diepte te registreren? Weg met die dozijnen lenzen die we vandaag nodig hebben en continu moeten wisselen.
De technologie zal er voor zorgen dat er nog meer pixels op een nog kleinere oppervlakte komen te zitten. De grootte van ons netvlies lijkt daarvoor ideaal te zijn. De natuur heeft er miljarden jaren over nagedacht.
Dan het gecapteerde nog stockeren. Daar maken we de laatste decennia geen reuzesprongen maar kosmische sprongen in. Dat zal geen probleem opleveren. Wat na de terabytes? Ik kan in deze getallen niet meer volgen.
Nu nog de projectie. Rechtstreekse aansluiting van een geschikte gegevensdrager op onze hersenen zou wonderbaar zijn. We zien dan rechtstreeks wat geregistreerd werd door een ander.
En als laatste stap, de mens als fototoestel die de door zijn oog geregistreerde beelden via de nodige apparatuur overdraagt naar de hersenen van degene die ze wil zien. … zijn er al geen science fiction films in die aard?
De fotografie zoals we ze vandaag kennen zal ooit volledig verdwijnen ... en ook niet langer een vorm van 'kunst' zijn maar een alledaags doelbewust medium om gegevens van persoon naar persoon over te dragen.
Ben ik een realist of een fantast? De toekomst zal het uitwijzen maar ik zal het wellicht niet meer mogen weten, jammer.. Ik laat ook al eens graag mijn fantasie de vrije loop.
Je vindt naast de 'Automatische' en de 'P(rogramma)' voorgeprogrammeerde standen, 3 belangrijke standen terug op de meeste toestellen.
De Automatische en de P standen kennen meestal niet mijn voorkeur en zeker niet wanneer er voldoende tijd is om te besluiten met welke van de 3 andere standen een beter resultaat bekomen wordt. Bij deze 3 heb je de M, de volledig manuele stand waarbij je alles zelf moet instellen, de S die de sluitertijd aanstuurt en de A die de opening van het diafragma regelt.
De P stand kan ik sterk aanbevelen voor ieder 'beginnend' fotograaf die iets verder wil denken dan de AUTO stand. Doch de gebruikers van de P-stand worden al te vaak belachelijk gemaakt, het zijn 'P'rutsers. Iedereen moet echter met 'geringe kennis' beginnen.
En ... waarom zou je als starter niet veelvuldig gebruik maken van de P-stand?
Een correct belichte foto verkrijg je wanneer belichtingsdriehoek in balans is, namelijk de ISO (de sensorgevoeligheid voor licht), de sluitertijd (tijd dat de sensor belicht wordt) en het diafragma opening (die door kleiner of groter te worden bepaald hoeveel licht er op de sensor valt).
Heel kort door de bocht gezegd: wat doe je nu door de P-stand te gebruiken? Je kiest via een programma één of twee van deze drie parameters (ISO, S of A) zonder er zich vragen bij te stellen en de 2 of 1 andere passen zich automatisch aan om tot dat gewenste evenwicht te komen.
Blijf echter niet al te lang in de P steken, dat zou jammer zijn. De betere hobbyisten en zeker de professionals zullen quasi nooit de P optie gebruiken ... omdat je al je contole uit handen geeft.
Wat met de M stand?
Laten we even hardop denken.
Je koopt een dure wagen, bijv. een Jaguar, met allerlei mogelijke opties erop en eraan. Maar wanneer het regent beslis je toch maar om de ruitenwissers zelf op en af te zetten. Wanneer je een tunnel inrijdt steek je liever zelf je lichten aan. De GPS zet je uit want je kijkt liever op een landkaart tijdens het rijden. De achteruitrijcamera plak je af. De parkeersensoren zet je uit en je laat je partner uitstappen om te kijken of je nergens voor of achter tegen botst tijdens het parkeren. Zet de ingebouwde autotelefoon of bluetooth maar uit en gebruik je GSM in de hand. Duw je achteruitkijkspiegel maar handmatig naar beneden wanneer je door een achterligger verblind wordt. Draai je liever een raampje open in plaats van de airco te gebruiken? Kan dat? Uiteraard, maar wanneer je dan tegelijk de airco wil bedienen, de telefoon rinkelt, en je bij het binnenrijden van de tunnel een splitsing ziet en je de kaart moet grijpen … dan loopt het gegarandeerd fout. Waarom heb je dan in godsnaam voor al die opties gekozen?
Zo ook is het bij het fotograferen op de M stand. Wanneer je heel veel tijd hebt en verschillende standen kan uitproberen, dan luk je er wel in om een goed resultaat te verkrijgen. Maar o wee bij acties waarbij het peloton al de hoek om is, vuurwerk (zo lang duren die vandaag niet meer) dat net op het moment dat je de juiste settingen hebt gevonden afgesloten wordt, en een maanopname waar door tijdsverlies de zon zich al komt mengen. Oeps, nog net een foto die willens nillens door fotoshop moet om er een ‘kunstzinnige’ foto van te maken, want van de gewilde opname is niets terecht gekomen.
Ik denk dat de professionele lesgevers die de M stand zo hardnekkig blijven verdedigen eerder schrik hebben om niet langer cursussen te kunnen verkopen éénmaal het publiek doorheeft dat de A en S niet staat voor een keuze voor de onbekwamen maar eerder voor een 'intelligente' stand. En weten wat je precies allemaal met deze A en S kan doen, is eerder kennis hebben van je toestel dan wel van de belichtingsdriehoek. Ik garandeer je dat je met goede kennis van de A en S -stand en het gebruik van een eenvoudig correctieprogramma verder kan geraken dan in de M(oron) -stand te morrelen.
Slechts wanneer je de belichtingsdriehoek en de bijbehorende toeters en bellen voor de volle honderd procent begrijpt en beheerst, en je heel bijzondere foto's wil maken waar je heel veel tijd kan in steken, dan pas raad ik je aan om 'eventueel' naar de M stand te schakelen.
Slimmer is het om ofwel in de A ofwel in de S modus te fotograferen.
Heel kort:
Bij de A stand kies je voor het gewenste diafragma, m.a.w. voor de scherptediepte en de sluitersnelheid past zich automatisch aan bij de ingestelde ISO waarde.
Bij de S stand kies je voor de gewenste sluitersnelheid, m.a.w. voor het al dan niet bevriezen van een beeld en het diafragma past zich automatisch aan bij de ingestelde ISO waarde.
Vandaag tracht ik al mijn opnames in de A of S stand te maken, maar wanneer er echt een te grote tijdsdruk is tijdens het fotograferen en daarbij de omstandigheden verre van goed zijn, waardoor er voor het maken van iedere foto op zeer korte tijd aan veel dingen moet gedacht worden, stap ik héél soms over naar de P stand of zelfs de automatische. Een paniekreactie? Niet echt. Eerder een verstandige reactie om bij bijzondere of onbekende omstandigheden toch nog met bruikbare foto's huiswaarts te keren.
Regels van de fotografiekunst zijn regels over belichting, kleurenkeuze, composities, in- en uit het beeld kijken, het onderwerp dat aanwezig ‘moet’ zijn, afsnijden van armen en benen, dieptescherpte, één en twee derde regel, diagonalen, … noem maar op.
Wanneer je geld wenst te verdienen met commerciële fotografie, dan denk ik dat je je best aan die regeltjes houdt.
Maar wanneer fotografie voor jou een hobby is en blijft, gooi dan al die regels overboord en laat je hart spreken. Waarom bijv. een fysisch onderwerp ‘moeten’ hebben als het kleuren zijn die je aanspreken en voor jou het onderwerp vormen.
Ook Picasso, Magritte, Dali, Chagal, Elias en vele anderen …. hielden zich niet aan ouderwetse regels, en staken juist daarom boven hun tijdgenoten uit.
Een recentelijk voorbeeld deed me dit artikeltje schrijven. Een foto van een vliegshow toonde een 4-tal jagers met een regenboog van rookkleuren er achter aan.
Die kleuren spraken me veel meer aan dan de grijze kleurloze jagers en zo vormden de kleuren voor mij het onderwerp. Daarom suggereerde ik om de jagers diagonaal naar een hoek te plaatsen om veel meer kleur te tonen maar voor enkele aanwezige specialisten was dat godslasterend. De jagers moesten ruimte voor zich hebben om naar toe te kunnen vliegen omdat volgens hen de jagers het onderwerp waren. Ik heb wijselijk gezwegen maar mijn hart sprak anders.
Doe gewoon je ding. Door niet met de massa mee te lopen maar traag tegen de stroom in te wandelen, 'dan' maak je kans om op te vallen.
Wat ik de beginnelingen wel op het hart wens te drukken is ... leer vooreerst de traditionele regels en tracht ze toe te passen. Experimenteren van in het begin is zoals in het te koude water springen ... en verzuipen.
Fotografiekenners en –criticasters bijten zich vaak vast in details. ‘Die boom moet gesnoeid worden, die bladeren zijn te geel, er staat te veel bodembedekking, …’ is hun mening terwijl de bezoekers zeggen ‘Wat een prachtig bos’. Merk je het verschil in perceptie?
Het gaat er mij niet om technisch perfecte foto’s te schieten maar om een ‘wel’ gevoel te scheppen bij degene die de foto’s bekijkt.
Te veel hobbyisten laten zich leiden door ‘de masters in de techniek’ die vaak zonder ziel ronddolen.
Je foto’s moeten het grote publiek behagen, niet de enkele ‘kenners’.
Op een Nederlands forum schreef een zekere ‘Tom’ over PhotoShop het volgende:
Ik heb er met 3 van mijn kinderen eens over gefilosofeerd en hebben Marits vraag eens in andere contexten geplaatst. Wanneer een schilder een schilderij naar een foto schildert, dan hebben we een schilderij. Wanneer je de foto kunstig verknipt en op een karton kleeft dan heb je een collage. Maak je er een ets van dan heb je een ets. Een pentekening geeft een pentekening. Wanneer je een foto in PS bewerkt dan heb je? ... geen idee ... "een bewerkte foto"? Een schilderij wordt gemaakt door een schilder. Een tekening door een tekenaar. Een beeldhouwwerk door een beeldhouwer. Een foto door een fotograaf. Een bewerkte foto? ...niet noodzakelijk door een fotograaf. Maakt iemand die goed met PS overweg kan dan foto's? ...euh ..."niet noodzakelijk, papa"... We kwamen tot de vaststelling dat beeldbewerking in PS best tot de kunst kan behoren, maar dat we hiervoor nog geen goed woord hebben. Dit zaait o.i. verwarring. Het woord foto suggereert dat het beeld werd bekomen d.m.v. een fototoestel en dat er nadien bewerkingen op gebeurden die vergelijkbaar zijn met wat in een donkere kamer allemaal mogelijk was. Ik kan begrijpen dat sommige mensen zich zouden bedrogen voelen bij het voorbeeld van Marit met de lamp. Vertel je erbij dat het een "bewerkt beeld" is dan neem je o.i. die gevoelens weg. Een vriendinnetje van mijn zoon noemt het "editen". "Editen" lijkt ons geenszins iets negatiefs. Het wordt alleen negatief of misdadig wanneer je er moedwillig "schade" mee aanricht. Dus mensen oplichten...valse bewijsvoering...enz. Wij denken dus dat we er een woord of een woordenschat moeten voor bedenken. Als je kijkt naar woorden zoals telefoon, telegraaf, televisie en zelfs ook fotografie, zijn dat allemaal nieuw uitgevonden woorden in een soort "indianentaal". Ik denk dat we deze rij best aanvullen zodat het meteen duidelijk is of het om een foto gaat, dan wel een bewerkt digitaal beeld ...
En zo lanceerde ik het begrip : de Shoppograaf.
Op zich is er met het tot het uiterste bewerken van opnames niets mis, dat begrijp ik vandaag maar al te best. Wanneer een klant dat wil, is er niemand die je tegenhoud om het niet te doen. Dan valt de opdracht onder de categorie (residentiële – industriële - marketing) reclame. De klant tracht dan een product te verkopen en niet de foto. Of de eindklant het echt leuk vind is een ander verhaal want dan ben je deze laatste aan het beduvelen.
Het sterk bewerken van beelden is een aparte branche die niet onder de noemer foto's 'nemen' (zie later) thuishoort. Deze fotografen gebruiken wel een foto als ‘startproduct’ maar het is nooit hun doel om een normale foto als resultaat te hebben, wel een beeld dat ze eventueel kunnen printen op fotopapier.
Shoppograaf, wees welkom.
En last but not least: er bestaan fotograaf – shoppografen die beide disciplines beheersen, toegegeven. Ik begin bij de laatste soort te behoren. Maar ook een 'goede' shoppograaf is in lijf en leden een fotograaf omdat zij/hij van een 'goede' foto moet vertrekken vooraleer de bewerkingstoer op te gaan.
Geen horizontale horizon
Hoeveel foto’s van semi-professionals heb ik al niet gezien die hun horizon niet recht kunnen houden. Echt wel noodzakelijk bij natuurfotografie. Je kan van deze regel uitsluitend 'duidelijk gewild' afwijken.
Geen verticaliteit
Idem als hiervoor, maar van toepassing wanneer je geen horizon ziet. Pas op wanneer je breedhoeklenzen gebruikt. Vergeet dan niet dat 'verticaliteit pal in het midden' troef is.
Te helder
Helderheid mag je niet verwarren met lichtintensiteit, scherpte of contrast, dat zijn andere parameters. Ik kan helderheid beter verklaren als 'details die zichtbaar worden'. je kan bijv. een haardos zien of een hoofd waar je ieder haartje apart van kunt bewonderen. Heldere beelden zijn leuk en zijn aan te raden, maar te helder maakt alles zo onnatuurlijk, zo 'gekunsteld'.
En … een te groot aantal van foto’s zijn … te helder.
Te groot contrast
Vooral bij zonsondergangen, -opgangen, en nachtopnames te zien. Maar ook luchten zijn soms zo contrastrijk dat je denkt inktvlekken van de psychologische rorschachtest te zien.
Een gevolg van 'nieuwe en indringende' bewerkingen in de SHOPPOGRAFIE (zie hiervoor)?
Een foto nemen en een foto maken
Een foto nemen is een kunst, een foto maken een ambacht. Het eerste is het werk van de fotograaf, het tweede van de shoppograaf.
Ook ik, zoals vele anderen, maak mijn foto’s in RAW en gebruik zowel Lightroom, Affinity Photo, Luminar Neo en Topaz Sharpen AI om ze te bewerken. Ik weet naar welk resultaat ik wil toewerken, laat deze programma’s mijn instructies uitvoeren en kies dan tussen de naar mijn mening beste resultaten … een ‘ambachtelijk’ werk. Ik streef echter het doel na dat ik in mijn geest gevormd heb.
Alle grote meester schilders in het verleden en de grootmeesters fotografen hadden of hebben een atelier … met mensen. De meesters, de kunstenaars, maakten de compositie, zetten de kleuren in het schilderij, schoten en schieten de beelden en lieten of laten ze ten slotte verder afwerken door hun personeel in het atelier, de ambachtenaren. Maar ... deze meesters hadden wel een 'ideaal beeld' voor ogen en zorgden ervoor dat de ambacht goed werd uitgevoerd.
Ik vind niets denigrerend aan het gebruik van bewerkingsprogramma’s, ze zijn zelfs noodzakelijk om tot mooie resultaten te komen.
Waar ik wel van gruwel is dat er te veel en te snel vertrokken wordt van foto’s die het niet verdienen om verder bewerkt te worden. Slechte foto’s worden door bewerkingen niet omgetoverd in kunst maar omgezet tot kitsch.
Daarom is het in de eerste plaats noodzakelijk om goede foto’s te ‘nemen’ vooraleer dze foto’s om te toveren tot juweeltjes door beelden te ‘maken’.
Waarom ik categoriek weiger fotoreportages te maken
(ook aan familie)
Je kan aan een rallyrijder vragen om aan een formule één wedstrijd mee te doen: ze rijden beiden toch met een wagen?
Je kan aan een jumper vragen om een cross country paardenkoers te rijden : ze zitten toch allebei op een paard?
Je kan aan een zeiler vragen om een speedbootrace te varen : die twee gebruiken toch een boot?
Je kan aan een boer uit Wallonië vragen om Franse les te geven in een Vlaamse school : Frans is toch de te gebruiken taal?
NEEN, het zijn absoluut verschillende werelden.
Wanneer ik op een communiefeest, lentefeest, huwelijk, foto’s maak van het gebeuren is het best mogelijk dat sommige van mijn foto’s mooier zijn dan die van de beroepsfotograaf … maar ik kan nooit een reportage bijeen sprokkelen. Mijn foto’s zullen alleen supplementair (misschien complementair) zijn aan die van de beroeps.
Daarom kies ik ervoor als hobbyist / would-be kunstenaar fotograaf GEEN rapportages te maken: twee verschillende praktijken, twee verschillende intakes, twee verschillende visies.
Mijn verhaal over de Adobe Photoshop Product reeks
en last but not least 'AFFINITY Photo'
Eerst en vooral, hoe Adobe zijn prodcuten aankondigt:
Photoshop
Ideaal voor:
Fotografen
Drukwerkdesigners
Webdesigners
Interactieve designers
Videoprofessionals
Photoshop Lightroom
Ideaal voor:
Professionele fotografen en amateurfotografen
Photoshop Elements
Ideaal voor:
Bewaarders van familieherinneringen
Fotoliefhebbers
Photoshop Elements & Première Elements
Ideaal voor:
Bewaarders van familieherinneringen
Foto- en videoliefhebbers
Mijn keuze:
Ik zag direct dat voor mij als hobbyist fotograaf Photoshop niet de oplossing is. Je kunt immers maar een fractie van een duur betaald programma gebruiken. En een volledige Photoshop oudere versie koste algauw 1500€. Tevens zijn de nieuwere Adobe producten alleen nog als Cloud versie te huren. Ik checkte de prijzen en … het is een Adobe aanbieding die naar mijn mening veel te duur betaald wordt.
Einde 2015 en later, begin 2016, heb ik snel nog als eigenaar en niet als huurder de beschikbare pakketten gekocht.
Momenteel bezit ik
-Lightroom, de oude versie 6.14 ... maar toch ook de nieuwere betaalversie LR6.
-Elements, versie 14.1
Maar ook AFFINITY PHOTO, het veel goedkopere, evenwaardige (en voor sommige toepassingen zelfs betere en snellere) bewerkingsprogramma dan Photoshop.
NIK
Topaz Labs Sharpen AI
Luminar Neo
Eind 2015 werd ik met de eerste keuze geconfronteerd. Dan maar starten met Lightroom, want dat is blijkbaar toch echt tot fotografen gericht. Ik kwam echter vrij snel, eenmaal het pakket aangekocht, tot de conclusie dat meerdere functies die ik beoogde niet beschikbaar zijn in de standaard Lightroom versie, o.a. focus stacking en het praktisch gebruik van lagen (praktisch, want lagen zitten er wel verborgen in). En voornamelijk dat laatste was me een doorn in het oog. Internet vertelde me dat met een te betalen plug-in je Lightroom stacking wel kon kopen. Verder opzoekwerk vertelde me dan weer dat Lightroom niet de beste oplossing aanbood en dat Helicon het veel betere stacking programma zou zijn. Maar ja, weeral een extra programma kopen uitsluitend voor de stacking … en hoe zat het dan met ‘lagen’ en met ‘HDR’? Dan maar verder zoeken. Zo botste ik op Elements, maar dacht ‘wat voor een programma is dat’? Mijn eerste indruk was dat het eerder bedoeld is voor de man in de straat die vakantiefotootjes en kiekjes van familiebijeenkomsten wil opsmukken. Enkele video’s op internet brachten me echter aan het licht dat het een best leuk programma is … en niet duur. In het Elements 14 programma zijn er 3 mogelijkheden ‘Snel, Met instructies en Expert’. Ik startte ogenblikkelijk in de Expert modus omdat ik dacht dat Snel en Met instructies echt iets voor de broekies zou zijn. Maar ja, een nieuw onbekend programma levert al snel moeilijkheden op … hoe er in godsnaam aan te beginnen? Bestaan er cursussen? Ja hoor, het bedrijf Soofos in Nederland heeft meer dan 100 video’s ter beschikking die het gebruik van het programma stap voor stap, minutieus tonen … en die je levenslang kan herbekijken. Dat laatste vond ik wel belangrijk. Verschillende cursussen zijn immers beperkt in de tijd. Inmiddels heb ik geleerd dat Snel en Met Instructies niet voor broekies is weggelegd maar een andere benadering is om goede resultaten te bekomen. Voornamelijk het ‘Met instructies’ biedt heel wat eenvoudig te realiseren mogelijkheden waar ik nu nog van achterover val.
Ik heb toen langzaam maar zeker de overstap gemaakt van Lightroom naar Elements. Eerst gebruikte ik voornamelijk Lightroom en loste de Lightroom beperkingen op met Elements, maar nadien gebruikte tijd meer Elements en minder Lightroom. Ik kon Lichtroom echter niet missen om onder andere mijn eigengemaakt transparant Pixeldude logo in png op mijn foto’s te plaatsen (wat ik niet altijd doe). Met teksten gemaakt in allerlei vormen in Elements is er geen enkel probleem maar om er een png in te gebruiken … die oplossing (als er één is) die ken ik nog niet. Daarvoor grijp ik momenteel nog altijd naar Lightroom om via ‘watermerken’ tijdens het exporteren de foto’s van RAW naar jpg om te zetten.
Het grootste Elements voordeel bestaat er volgens mij in dat de foto’s in een psd extensie worden opgeslagen waardoor het te allen tijde mogelijk blijft om iedere foto die ontelbare lagen kan bevatten, laag per laag afzonderlijk aan te (blijven) passen. Geweldig.
Uiteraard is het mogelijk dat in de huidige en toekomstige Lightroom versie ook gebruiksvriendelijke(r) en allerlei vormen van stacking zoals HDR en het gebruik van lagen aangeboden wordt, wie weet. Maar met Elements lukt dat nu al wel … en goed.
Maar ik ken helemaal niet alle toepassingen van beide programma’s, dus schiet niet op de pianist wanneer je niet akkoord bent.
Maar in dit rijtje mag je zeker de NIK collectie niet vergeten met zijn wonderbaarlijke algoritme die toepassingen mogelijk maakt die andere programma's niet aankunnen.
Voornamelijk het zwart-wit algoritme spreekt me aan.
Conclusie
1.Adobe is wel slim genoeg om zijn toepassingen over meer dan één product te verspreiden. Dus met één enkel programma kom je er (nog) niet. Maar met Lightroom en Elements kom je echt héééééél ver. Ik denk meer dan ver genoeg voor elke hobbyist.
2.Huren is duur … maar de oude versies zijn niet langer beschikbaar. Dus de nieuwkomer kan jammer genoeg niet anders dan de Cloud versies te huren.
Maar toen schafte ik me in het voorjaar 2017 'AFFINITY PHOTO' aan.
Dit bewerkingsprogramma is naar mijn mening evenwaardig aan PS en overstijgt het zelfs voor sommige bewerkingen. Kostprijs? Eénmalig 54,99 euro (op 30/4/2018).
Sindsdien werk ik nog uitsluitend in Lightroom voor de eenvoudige aanpassingen en in Affinity voor de meer complexe.
En later volgden:
Topaz Labs Sharpen AI, een programma dat scherpere beelden oplevert wanneer je jammer genoeg net buiten het scherptegebied gefotografeerd hebt.
Luminar Neo waar je de foto's mee kan opsmukken.
... en ik heb toch ook maar de betaalversie Lightroom 6 gekocht.
Een lid van de fotoclub LichtVast wees me op een artikeltje van Leica specialist Van Overgaard ivm snel handelen en geen tijd om je toestel in te stellen: https://www.overgaard.dk/the-story-behind-that-picture-0203_gb.html?fbclid=IwAR0wRmbAwwzm4VH-Xp66sMQUw3oGuOkfm-kBAA9mJxe4VQghY4aZnqJyO_I
Deze methode pas ik ook toe. Eerst de foto, dan pas de focus. Ik wil zeker en vast het 'moment' fixeren en slechts wanneer er extra tijd blijkt te zijn begin ik me op de focus te concentreren. Ik heb drie jaar lang in M gefotografeerd, vooral om het te leren. Omdat me echter te veel momenten 'ontglipten' ben ik in de lente van 2019 naar modus A (diafragmavoorkeur) overgestapt. A omdat veeleer natuur me boeit. Bij snel bewegende objecten (wanneer ik dat op voorhand weet of verwacht) zal ik naar de S modus ( sluitersnelheid) schakelen. A en S werken tijdbesparend tov M.
De M modus zit niet langer in mijn bovenste lade.
Bij heel veel individuele en groepssporten heb je een duidelijke winnaar: wielrennen, atletiek, voetbal, tennis, … . Bij andere sporten is dat al veel minder duidelijk: turnen, dansen, vechten, … . Subjectiviteit speelt bij deze laatsten een grote rol. Iedereen heeft immers een andere smaak, goesting, kennis en ervaring en beoordeelt daarom anders. Om een louter subjectieve beoordeling zoveel mogelijk uit te sluiten wordt er een jury aangesteld. Maar ook dat is niet heiligmakend. Dan halen vaak vriendjespolitiek en financiële belangen de bovenhand. Denk aan het 2019 voorval met de bokskampioene Delfine Persoon in een wereldkamp.
Geloof je dat het in de fotografiewereld er anders, objectief, aan toegaat? Indien ja, dan moet ik je een illusie armer maken.
Beoordeling van fotografie is zuiver subjectief, inclusief de gevreesde insluipers zoals vriendjespolitiek en financiële belangen. Denk je nu echt dat commentaar door één enkel iemand hiervan gevrijwaard blijft? Dat die enkeling de zaligmakende kennis en ervaring in huis heeft, laat haar/zijn smaak nog buiten kijf, om een foto uitsluitend objectief te beoordelen? Ja? Zalig zijn de armen van geest. Maar ook ‘speciaal samengestelde jury’s’ bezondigen zich ten volle aan de instinkers. Dat is de hoofdreden waarom ik het vertik aan wedstrijden deel te nemen. Ze kosten je veel geld, je bent al te vaak overgeleverd aan vriendjespolitiek en de uitslagen en erkenningen zijn niets waard. Wanneer je door het ene clubje juryleden de hemel wordt ingeprezen wordt je door een ander naar de hel verwezen.
Hetzelfde geld voor het merendeel van fotoclubs: de eeuwige voor en tegenstanders van eenzelfde beeld. Daarom heb ik me enkele jaren terug bij een grote club aangesloten die zich daar niet aan bezondigd: gewoonweg ‘geen commentaren op de kwaliteit van de foto’s ‘. Wel wordt er in gesloten groep vriendelijk gezwansd en gelachen met de ingezonden foto’s … terwijl dat soms echte pareltjes van kunstwerken zijn. Een hartje onder de foto en een uitschuiver als commentaar is dan ook vaak gebruikelijk.
Wanneer ik kritieken op FB gespuid zie, huiver ik. Weet dat er maar enkelingen bij de geboorte de genen hebben meegekregen om commentaren op een voor iedereen aanvaard niveau te brengen. Dus commentaar op FB wordt binnen de kortste keren tot een ja-neen spelletje omgevormd met onderling geruzie als resultaat, daar draait het steevast op uit.
Beoordeling van foto’s is naar mijn mening 100% subjectief. Zelfs zuiver technisch is het soms te moeilijk: wat tijdens het ene decennia ‘ongeschoold’ beoordeeld wordt, wordt 10 jaar later als ‘de betere techniek’ ervaren. Er bestaan richtlijnen waar je je al dan niet wil aan houden maar geen regels.
Inmiddels heb ik ook die betere? club de rug toegedraaid. Fanatiekelingen kom je overal tegen.
Een techniek die ik sinds de herfst 2022 beoefen.
Het is geen‘warmte’fotografie waar de industrie of SWAT mee aan de slaggaat.
Wat is het dan wel?
Door IR filters op de camera tegebruiken kan je de lagere nanometer (nm) golflengtes uitschakelen ombij de hogere filterwaarde enkel rood (ongeveer 630 tot 780 nm),oranje (ongeveer 590 tot 630 nm) tot ook geel over te houden(ongeveer 560 tot 580 nm). Daar waar het menselijk oog golflengtesvan ongeveer 380 tot 780 nm waarneemt kan je dat bereik via IRfilters op de camera inperken met de veel gebruikte 530 tot 750 nmfilters. Lager dan 530 wordt eerder zelden gebruikt en 800 nm voorspecifieke zwart-wit beelden.
Wat doen deze filters?
De 750tot 800 nm filters schakelen alle ‘lagere’ golflengtes van hetkleurenspectrum uit waardoor er alleen zwart-wit overblijft.
Een530 nm filter verwijdert alle lagere golflengtes, waar violet,indigo, blauw en groen deel van uitmaakt. M.a.w. deze kleurenbereiken dan je sensor niet. Met filters tussen de 530 tot 750 nmlaat je dan telkenmale mindere golflengtes toe. Met specialetechnieken via bewerkingsprogramma’s kan je alle groene natuur totwit omtoveren wat resulteert in zeer speciale foto’s. Sommigenzeggen dat het op winterlandschappen in volle zomer lijkt. Surf bijv.naar
https://www.cameraland.nl/blog/infrarood-fotografie#
Je kan IR fotografie beoefenen door op een gewone camera eenIR filter te plaatsen, maar dan heb je sowieso een statief nodigomdat de belichtingstijden zeer lang worden. Ik heb bij een ouderecamera de UV en IR filters die direct voor de sensor staan latenwegnemen om er zo een pure IR camera van te maken. Wanneer ik nu eenIR filter op mijn objectieven plaats heb ik er maar één ipv tweewaardoor mijn belichtingstijd terug normaal wordt. Uit de handfotograferen vraagt nu belichtingstijden zoals bij een nietgemodificeerde camera.
Ik kocht in de zomer een kleine drone (dji mini 3) van 249 gram. Een drone met een gewicht minder dan 250 gr hoef je enkel te registreren, dus zit je niet verveeld met een examen. Uiteraard moet je de drone wetgeving kennen en naleven, wat jammer genoeg velen vergeten of er geen rekening mee houden. En overal vliegen … in geen geval. Let wel dat er bij overtreding serieuze boetes op staan.
Ik ging een stap verder, voltooide met succes een examen om in de Open Categorie A3 met een drone tot net geen 25 kg te mogen vliegen. Dit uitsluitend om mijn kennis en credibiliteit te vergroten.
In België mag je naast vele andere beperkingen tot 120 meter hoog vliegen. Mijn limiet heb ik op 100 m gezet om zeker geen hoogteovertreding te begaan. Om zulke kleine drone te blijven zien (wat verplicht is) moet je op die hoogte al goed uit je doppen kijken. Toch uit het oog verloren? Direct de ‘return home’ activeren.
Rondvliegen om me te amuseren doe ik niet. Ik stijg de drone op, kies mijn vergezichten via het scherm van de besturing en fotografeer. Video’s opnemen interesseert me minder tot helemaal niet.
Drone foto’s …vogelperspectief.
Het opende voor mij een nieuwe wereld en het werd een nieuwe uitdaging. Jammer genoeg kan je er niet elk moment van iedere dag op uit trekken. Je moet rekening houden met wind, windstoten, windrichting, temperatuur, neerslag, zichtbaarheid, laaghangende wolken, ontvangst van satellieten en zonnewind (degeomagnetische stormindex). Gelukkig bestaat er een App die je dit alles samenvat. Zelfs met alle beperkingen loont het volgens mij de moeite om dronefoto’s te schieten.
Enkele OM-DE-M1 reviews
Reviews van systeemcamera’s
Ik gebruik ook een 'outdoor' compact camera, de Olympus TG-6 uit de 'Tough' serie. Stofvrij, krasvrij, waterdicht tot op 15m diepte, overleeft schokken van een val vanop 2,10m hoogte en is vorstbestendig tot -10°C.
Deze kleine camera van 250 gr is mijn trouwe metgezel tijdens wandelingen waarbij de nadruk op wandelen ligt i.p.v. op fotograferen.
Maar ... het is ook een fantastisch macrotoestel waarmee je tot op één cm van je onderwerp kan fotograferen. Daarmee kan het onderwerp 44x vergroot worden.
Een review
Mijn OLYPMUS OM-D E-M1X
Eind 2019 heb ik het vlaggeschip van Olympus gekocht. Geen goedkope body, maar qua prestaties zijn geld waard.
Een samenvatting van reviews
Copyright PixelDude Raoul Heremans. All rights reserved©